Arrangementer efterår 2019

Nordens Eg  i Hedelund.

I forbindelse med fejringen af den danske Foreningen Nordens 100 års jubilæum d. 15. april 2019 plantede Foreningen Norden Brønderslev en jubilæums-eg i Hedelund, Brønderslev. Byrådsmedlem Karsten Frederiksen foretog plantningen og holdt en lille tale.

Notér allerede nu!
Busrejse med Norden Schwarzwald & Alsace 14. – 21. juni 2020.
Søndag den 14. – lørdag den 20. juni 2020 arrangerer Foreningen Norden Brønderslev en busrejse til Schwarzwald og Alsace. Prisen er kr. 4650, – pr. person inkl. Halvpension i dobbeltværelse. Tillæg på kr. 730, – for eneværelse. Halvpension er middag fra søndag aften d. 14.06. til og med morgenmad lørdag d. 20.06. Vi skal være mindst 40 tilmeldte. Bliver vi flere, får vi et overskud der bruges til mad og drikke undervejs på turen.
Tilmelding til: Else Marie Pedersen, Brønderslev,tlf. 98 82 16 34 , mobil 21 73 80 16.
– eller Just Justesen, Støvring, tlf. 60 49 16 51.
mail: fonager.just@gmail.com
Betaling: I forbindelse med tilmelding betales et depositum på kr. 650,- pr. person. Restbeløbet betales senest den. 17.04.2020. Pengene indbetales via bank eller netbank til: Jutlandia Bank, Støvring på: reg.nr. 9805, konto.nr. 6752156563.

Der er som oftest rift om pladserne, så vent ikke for længe. Se ellers det vedlagte udførlige program.

Foreningen Norden Brønderslev
Program for 2. halvår 2019

Kære medlemmer og alle interesserede
Foreningen Norden i Brønderslev bringer her nyt sæson-program for 2. halvår 2019. Som noget nyt udsendes der halvårsprogram, så der nemmere kan opdateres med fremtidige arrangementer.

Foreningen Nordens formål iflg. vedtægterne: ”På alle områder at styrke og udvikle de nordiske folks samvirke indadtil og udadtil”.

Vi har med dette formål for øje forsøgt at arrangere både spændene foredrag og oplevelsesrige rejser. Arrangementerne er for alle – bortset fra Nytårskur og Generalforsamling, som kun er for medlemmer.

Nye medlemmer kan tilmelde sig til bestyrelsen – se listen på næstsidste side – så snak med venner og bekendte om det er noget for dem.

Velkommen til Foreningen Nordens efterårssæson 2019

Den årlige Kreds- sommerudflugt
arr.af Skagen afdelingen FORENINGEN NORDEN
lørdag den 24. august 2019, kl. 10.00.
Program:
Alle møder ind på Skagen Odde Naturcenter, Bøjlevejen 66, 9990 Skagen,
Der serveres kaffe m. brød og Centerets ejer, Hans Nielsen, giver en orientering om Centeret.
Vi begiver os nu ind i Centerets biograf, hvor der bliver vist en oplevelsesfilm på storskærm, der fortæller historien om Skagen Oddes tilblivelse.
Efter denne berigelse får vi en rundvisning på Centeret, som er skabt af den verdenskendte arkitekt, Jørn Utzon. Samtidig bliver der mulighed for at se den igangværende kunstudstilling af kunstner Per Arnoldi, samt en udstilling omkring de kendte arkitekter i Skagen, Plesner og Bindesbøll.
Ca. kl. 12.00 er det afgang til GRENEN, hvor vi går ombord på ”SANDORMEN” og tager turen ud på ”Spidsen”.
Med alle hjemvendt i god behold, er det tid for indtagelse af en lettere frokost på Grenen Kunstmuseum (PS!. Drikkevarer for egen regning).
Efter frokosten vil Museets daglige leder, Kirsten Lind, vise os rundt samt give os en orientering om stedet.
TUREN SLUT- Forventet tidspunkt 14.00/14.30?
Med venlig hilsen og på gensyn.
Jørn Uffe Nielsen.
P.s. Pris pr. deltager 195- kr. som indsættes på konto 7535-1406956 eller MobilePay,tlf.:20200134, Husk navn. Senest indbetaling 16. August 2019.

Foreningen Nordens bestyrelse i Brønderslev

Formand: Poul Sørensen, tlf. 30 50 07 41.
Email: majabundgaard5hotmail.com

Næstformand: Birthe Christiansen, tlf. 28 26 12 20.
Email: balancehuset@live.dk

Kasserer: Charlotte Søtorp, tlf. 23255469
Email: mors.dreng@sol.dk

Referent. Lene Lindholt. Tlf. 98 82 47 26 / 22 15 47 26.
Email: torbencl@gmail.com

Styr. Medlem: Jytte Andersen. Tlf. 30 66 21 43.
Email: fasanvej58@10mb.dk

Styr. Medlem: Bodil Møller. Tlf. 22667107
Email: alfred-m@mail.dk

Styr. Medlem: Peder Sidelmann Kristensen. Tlf. 51243407.
Email:pederskristensen@gmail.com

MEDLEMMERNES MAIL ADRESSE

Er du interesseret I modtagelse af mails fra Foreningen Norden Brønderslev i tilfælde af programændringer eller nye oplysninger, så giv/send din mailadresse til kontaktperson Peder Sidelmann Kristensen, mailadr.: pederskristensen@gmail.com

Arr.Foreningen Norden Brønderslev – i Sognegården i Brønderslev, Bredgade 102. Alle er velkomne.
Pris inkl. Kaffe 80 kr. Medlemmer 70 kr.

NYTÅRSKUR

Mandag den 20. januar kl. 18.30 afholder vi den årlige nytårskur i Sognegården, Bredgade 102,
Denne aften er for medlemmerne, hvor vi har tid til hinanden, med hyggeligt samvær, snak, et let traktement og underholdning, og hvor vi ønsker hinanden et godt nytår.
Nærmere program for aftenen udsendes først i januar 2020 sammen med det næste halvårs program. Pris for aftenen kr. 100,-.
Tur til sydhavsøen Ærø

Fra de snævre gader i Ærøskøbing

Mandag d. 16 – onsdag d. 18. september 2019 arrangerer Foreningen Norden en tre-dages bustur til Ærø med Aalborg Turistfart som teknisk leverandør og Just Justesen som rejseleder.
Turen er udsolgt.

Norden anbefaler: Kulturdag 2019 Brønderslev Bibliotek
Lørdag den 28. september kl. 10 – 16 bydes der endnu engang velkommen til Kulturdagen 2019 på Brønderslev Bibliotek. Der er gratis adgang. Yderligere information om dagens program følger.
k
Se et væld af forskellige, spændende udstillinger, smag forskellige lækkerier, find en spændende bog i bogsalget og meget mere.
Traditionen tro deltager Museum for Forsyning og Bæredygtighed i årets Kulturdag, i år under temaet: GØGL
Grønland – fra koloni til selvstyre
Tirsdag den 15. oktober kl. 19.00 fortæller lektor Uwe Lindholdt om den grønlandske samfundsudvikling fra dansk koloni mod en endelig løsrivelse fra det danske rigsfællesskab i den nærmeste fremtid.
Uwe Lindholdt har boet og arbejdet i Grønland og har derfor en stor viden om de udfordringer, grønlænderne står overfor. De gamle erhverv som fangst og fiskeri bliver afløst af nye som turisme og udvinding af vandkraft, olie, kul og mineraler.
I Sydgrønland har landbruget udviklet sig fra mange meget små brug til i dag, hvor næsten alle er større heltidserhvervsbrug.
Den globale opvarmning sætter sine spor i landet og Grønlands fremtid, som en helt selvhjulpen nation, er præget af mange spørgsmål.

Uwe Lindholdt

Foredraget er under Foreningen Norden, Brønderslev og foregår i Sognegården i Brønderslev, Bredgade 102. Alle er velkomne.
Pris inkl. Kaffe: 80 kr. Medlemmer 70 kr.

Norden rundt i 80 dage med Kai Hartmayer

– på jagt efter den nordiske sjæl.

Tirsdag d. 12. november kl. 19.00 er der billedforedrag af journalist på TV Midtvest Kai Hartmayer i Sognegården

Inspireret af den franske romanforfatter Jules Verne, der i 1873 udgav bogen “Jorden rundt i 80 dage,” tog Kai Hartmeyer fra TV2MIDTVEST, på en eventyrlig rejse rundt i hele Norden.

Det kom der 14 halve timers programmer ud af, med titlen: “NORDEN rundt i 80 dage!”

Nu besøger Kai Hartmeyer Foreningen Norden i Brønderslev og fortæller og viser TV klip fra rejsen til de 8 lande under Nordisk Råd: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island samt Ålandsøerne, Færøerne og Grønland.

– Det blev en oplevelse for livet, hvor vi – ligesom i Jules Vernes roman – kom ud i fjerne afkroge og benyttede os af mange forskellige transportformer.

Et af højdepunkterne var et polarkrydstogt til, og omkring Svalbard, med det gode skib “Nordstjernen.”

Kai Hartmeyer vil i sit foredrag også fortælle om de tekniske og praktiske ting, bag så stor en TV produktion.

-Men det er også en rejse til inspiration, som enhver med et nogenlunde godt helbred kan begive sig ud på, fortæller Kai Hartmeyer.

På omstående billede er Kai Hartmeyer og hans assistent – som han også er gift med – Inge Hartmeyer nået op på Gaustatoppen, som er Sydnorges højeste fjeld, 1883 m. På en flot dag, kan man heroppe se 1/6 af Norge.

Efterårs program 2019.